Schuin
Sluit deze modal

Stuur deze pagina door naar een vriend(in)

Dank je wel! Je mail is succesvol verstuurd. Oopps, foutje. Mail ons even, duiken wij er gelijk in.

Concrete verbeterpunten uit de expert review van TravelBird

Geschreven op 24 juli 2012 • 4 reacties

Benieuwd wat een expert review voor je site kan doen? Verbeteringen zitten vaak al in kleine aanpassingen, die je snel en eenvoudig kunt doorvoeren. TravelBird nam de proef op de som.

Concrete verbeterpunten

Op basis van de organisatiewensen en de feedback van klanten maakte TravelBird een nieuw ontwerp voor de homepage van hun site. Dit ontwerp lieten ze ‘reviewen’ door Concept7. Ofwel: onze usability experts keken naar de usability en conversie van de pagina en kwamen met concrete verbeterpunten.

  • Een pay off toevoegen bij het logo, zodat direct duidelijk is wat je kunt doen op de website (Elke dag de beste vakantie aanbiedingen).
  • Een ‘lees meer’ link onder de button ‘boek nu’ toevoegen. Dit is vooral van belang voor de methodische en humanistische bezoeker. Zij beslissen langzaam en willen graag eerst meer informatie over een deal.
  • Een ‘hoofddeal’ op de homepagina instellen. De eerste aanbieding op de homepagina wordt nu benadrukt en springt eruit. Hiermee trigger je vooral de spontane en competitieve bezoekers, die snel beslissen.
  • Extra informatie over de aanbieding bij de hoofddeal plaatsen, voor de mensen die direct meer informatie willen hebben zonder verder te klikken.
  • Een link ‘over ons’ bovenaan de pagina toevoegen. Deze tekst stond eerst alleen onderaan de pagina en is voor sommige bezoekers belangrijk omdat ze willen weten wie de partij achter de deals is (vertrouwen).
  • De ‘voor’ prijs vet gedrukt maken en de ‘van’ prijs uitvagen.


In een expert review maken we gebruik van bovenstaande icoontjes


Een voorbeeld uit de expert review van Travelbird


Een schets van de homepagina van TravelBird met suggesties ter verbetering

Waarom een expert review?

Symen Jansma, directeur van TravelBird (heeft als hobby Het Frysk Folksliet zingen als hij over de Afsluitdijk rijdt) vertelt dat ze het design van de site heel belangrijk vinden en sterk geloven in gebruiksvriendelijkheid en conversie. Daarom hebben ze een eigen designer in dienst en laten ze daarnaast een expert van ‘buiten’ naar de usability kijken. Hij vertelt daarover:

“Zelf vind je dingen snel vanzelfsprekend dan is het goed om met je neus op de site te worden gedrukt van hoe het anders zou kunnen. Zo leer je met andere ogen naar je website kijken. In mijn ogen is Concept7 op dit vlak de meest toonaangevende partij. Ik volg ze al een tijdje en heb ook hun boek gelezen.” (*bloos!* Thanks Symen)

Ik zit zelf naast de klantenservice en dat is bijzonder waardevol. Het is een mooie bron van klantfeedback krijgen.

Symen Jansma, directeur TravelBird

Samen de website beter maken

TravelBird is een club die echt vanuit de bezoeker wil ontwerpen. Ze zijn continu bezig met het verbeteren van de klantervaring en gebruiken de nieuwe inzichten om steeds een stapje beter te worden. We vinden het dan ook super dat we samen de website structureel blijven verbeteren.

Zo gaan we aan de slag met het design van een nieuwe categoriepagina (stedentrip Parijs) en geven we gedurende het design proces feedback op nieuwe pagina’s die TravelBird zelf heeft gemaakt.

Dat gebeurt op een prettige manier, zoals het over en weer mailen van idee├źn en schetsen; een hele pragmatische samenwerking!

Symen Jansma, directeur TravelBird

4 Reacties

Wouter Geboers
Dinsdag 24 juli 2012, 11:24u

Hoeveel procent klikt er effectief op die "lees meer" link? Of staat deze er enkel om vertrouwen te wekken?
Ik ben wel benieuwd naar de conversiestijging.
Trouwens, een screenshot van voor de verbetering is ook wel leuk...

TravelBird
Donderdag 2 augustus 2012, 13:18u

Op de "lees meer" link wordt momenteel zelfs vaker geklikt dan op de de normale "Boek nu" of "Koop nu" button. We zijn momenteel aan het testen of het niet verstandiger is om op de button gebruik te maken van de tekst "Lees meer", juist omdat dit meer vertrouwen lijkt te wekken.

Conversiestijging is moeilijk aan te geven, omdat er veel wijzigingen in een keer zijn doorgevoerd.

Hans
Vrijdag 22 november 2013, 18:02u

Is een 'lees meer' link eigenlijk per definitie aan te raden naast de koopknop op een categoriepagina?

Stefan Wobben
Vrijdag 22 november 2013, 18:07u

ik zou graag willen dat dat inderdaad het geval is, maar het juiste antwoord is altijd 'it depends'. Het gaat om menselijk gedrag en dat is van heel veel factoren afhankelijk. Lees meer zal op de ene site goed werken maar kan op een andere site best minder goed werken. Je moet dus altijd testen.

Jouw Reactie

Leer van je bezoeker!

9 praktische methoden van gebruikersonderzoek uitgelicht

Download gratis magazine