Methodische bezoeker MBTI

De term ‘methodische bezoeker is afgeleid van Myer-briggs Type Indicator (MBTI), welke inzicht geeft in diverse types mensen. De methodische mens komt het meeste voor, gevolgd door de spontane, de humanistische en de competitieve. In dit artikel nemen we kenmerken van de methodische bezoeker onder de loep.

Ik wil graag veel feiten zien, zodat ik een weloverwogen keuze kan maken

Ivo

,

Methodische bezoeker

Methodische bezoeker: zintuiglijk informatie opnemen

Onze interactieontwerper Ivo is zo’n typische methodische bezoeker. De MBTI eigenschap ‘sensing’ is bij hem dominant aanwezig. Dat betekent dat hij de informatie die hij nodig heeft om een beslissing te maken op een zintuiglijke manier tot zich neemt. Ruiken, horen, voelen, zien en luisteren zijn dus belangrijk.

Opsommingen, tabellen en schema’s op je site zullen Ivo daarom helpen in zijn beslissingsproces. Daarnaast ziet Ivo graag de werking van een product of een demonstratie in bijvoorbeeld een filmpje of met foto’s.

Bij de opsommingen, tabellen en filmpjes gaat het Ivo om de specifieke informatie die hierin te vinden is. Dit in tegenstelling tot de spontane bezoeker, die ook zintuiglijk is ingesteld en graag een tabel of een filmpje ziet, maar deze meer als abstract geheel tot zich neemt. Het totaalplaatje is voor hem belangrijker dan de specifieke informatie in het plaatje.

Specifieke informatie zie ik graag terug in tabellen, opsommingen of schema’s.

Voorbeeld: Kieskeurig.nl

De website van Kieskeurig.nl is ideaal voor de methodische bezoeker. Veel specificaties, uitgebreide vergelijkingsfuncties en aanbiedingen van meerdere aanbieders inzichtelijk gemaakt. En als spijker op de kop uitgebreide ratingen op producteigenschapsniveau.

Kieskeurig website

Methodische bezoeker: een weloverwogen keuze maken

‘Judging’ is de tweede MBTI dimensie van de methodische bezoeker. Hierdoor heeft Ivo een geplande, georganiseerde levenshouding en houdt hij ervan dat dingen tastbaar zijn. Hij is serieus en tijdsbewust en rondt graag een project af. Zijn beslissingen maakt hij weloverwogen op basis van ratio.

Daar waar een spontane bezoeker houdt van flexibiliteit, risico en dingen graag open laat (‘perceiving’), weegt Ivo als methodische bezoeker alle voors en tegens goed tegen elkaar af, neemt hij geen risico en staat hij wat sceptisch tegenover de dingen die mis kunnen gaan. Ivo wil weten wat hij koopt en een miskoop voorkomen.

Laat hem daarom weten op je site hoe jouw product of dienst zijn probleem gaat oplossen en wat allemaal inbegrepen is bij zijn aankoop. Neem hem stap voor stap mee in het (bestel)proces en zorg ervoor dat hij tussendoor nog dingen kan aanpassen. Wees je ervan bewust dat hij vaak reviews leest, zowel de positieve als de negatieve.

Tweet
Een tweet van Ivo, eentje die perfect in de categorie ‘methodische bezoeker’ past.

Ivo gaat niet direct beslissen, dus geef hem eerst een free trial of een gratis download. Bovendien doe je er goed aan om zaken concreet, in een plan en met cijfers te communiceren, zoals ‘het negen punten garantieplan’, of ‘in drie stappen naar…’.

Ik ga niet over één nacht ijs en wil graag bewijzen en garanties zien.

Nog even een paar tips op een rij

  • Know your facts. En communiceer deze in grafieken of tabellen.

  • Vertel waarom jij de beste keuze bent.

  • Laat bewijzen en garanties zien.

  • Bied een free trial of downloadbare versie aan.

  • Maak geen fouten tijdens het proces, iedere stap is belangrijk voor Ivo.

De methodische gebruiker: werken volgens de regels

David Keirsey noemt de methodische bezoeker de ‘guardian’. Florence Nightingale, Queen Victoria en president Harry Truman worden in onderstaand filmpje genoemd als symbool voor dit type mens. De guardian voelt zich vaak prettig bij autoriteit en regels en houdt zich hier ook aan.

Online groei begint bij kennis

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks praktische inzichten, tips en tricks om je op weg te helpen naar online groei!

Vul hieronder jouw e-mail in en ontvang direct een handig weetje 🙂

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor gepersonaliseerde content, social media features en om onze traffic te analyseren. Meer weten?