Schuin
Sluit deze modal

Stuur deze pagina door naar een vriend(in)

Dank je wel! Je mail is succesvol verstuurd. Oopps, foutje. Mail ons even, duiken wij er gelijk in.

Hoe kun je je tijd beter managen? Tips van baas Branson

Geschreven op 10 oktober 2011 • 2 reacties

Veel managers verwijderen alle mail van mensen die ze niet persoonlijk kennen. Die berichten zorgen immers enkel voor afleiding. Een goede manier om je tijd te managen? Volgens Richard Branson niet.

Richard Branson

Hij ontvangt drie- tot vierhonderd e-mails per dag, dus time management is een issue voor hem. Richard Branson krijgt vele vragen van managers over hoe je je tijd beter kunt managen en geeft er in de vorm van een artikel antwoord op.

E-mail ellende?

Volgens hem is het verwijderen van e-mail niet alleen onbeleefd, maar ook nog eens slecht voor je business. Hij struint door alle mailtjes om te kijken welke er nuttige informatie bevatten. Iedere ochtend gaat hij door de lijst van e-mails heen en hij probeert er zoveel mogelijk te beantwoorden als hij kan.

Snelle antwoorden benoemt hij hardop, zodat een assistent ze kan typen. Sommige andere vragen stuurt hij door naar collega’s. Een aantal vragen die wat langer en meer gedetailleerd zijn beantwoordt Branson zelf. Terwijl hij door zijn inbox gaat, houdt hij ogen en oren open voor trends die van belang kunnen zijn voor Virgin of problemen die zijn aandacht verdienen.

Kort en bondig

Als verzender kun je het de ontvanger ook wat makkelijker maken. Door bijvoorbeeld een korte en bondige mail te sturen, geen lange epistels dus. En als je een discussie wilt voeren; zoek dan je collega’s liever persoonlijk op. Of bel even.

You must manage your Blackberry; do not let it manage you.

Richard Branson

Stop je telefoon weg

Velen van ons herkennen het: checkgedrag op je telefoon – zoals het continu bekijken van nieuws, e-mail en sociale media. Je ziet het ook veel tijdens vergaderingen gebeuren. Niet doen, zegt Branson. Het is niet goed voor je concentratie en het heeft een negatieve impact op het maken van beslissingen.

Gebruik je telefoon alleen op bepaalde momenten. Doe het bijvoorbeeld een uur en stop je telefoon daarna weg, zodat je je kunt focussen op de taak waar je mee bezig bent.

Jouw volgende uitdaging?

Een mooie uitdaging is om dertig dagen lang de check-momenten op je telefoon te minderen. In plaats van de hele dag door, check je nog maar vier keer per dag e-mail, nieuws en social media op je telefoon. Bijvoorbeeld ‘s morgens, tijdens de lunch, een uurtje of vier en ‘s avonds.

Maar dan wel streng zijn voor je zelf. Voor ieder check moment teveel, doe je 1 euro in een pot. En die gaat dan naar een voor jou slecht doel. Ben je fan van Ajax? Dan gaat al het geld in de pot naar de fanclub van Feyenoord ;)

Geef mensen echt verantwoordelijkheid

Zorg ervoor dat je mensen aanneemt, die je je business toevertrouwt. Mensen die jou en je taken kunnen waarnemen. Jouw vervangers zullen dingen anders doen dan jij en wellicht fouten maken, maar dwing jezelf om de controle niet terug te pakken.

Het is de enige manier om mensen echt verantwoordelijk te maken. Laat je team jouw bedrijf runnen alsof het hun eigen bedrijf is.

Ook zelf verantwoordelijkheid nemen

Maar ook als ‘niet-manager’ kun je op dit punt je tijd managen. Hoe? Door verantwoordelijkheid te nemen, anderen te helpen en een steentje bij te dragen aan een sterk team.

Denk je nu, ‘dat kost me nog meer tijd’? Op de lange termijn bespaart het je juist veel tijd. Een sterk team zorgt ervoor dat jij op je beurt ook geholpen wordt en je als afdeling meer vertrouwen en mogelijkheden krijgt. Dat betekent dat je minder hoeft te overleggen en te rapporteren en minder goedkeuring hoeft te vragen.

Houd je bezig met het grote plaatje

Geef je team de ruimte om te werken. Volgens Branson komt dat er vaak op neer dat je jouw kantoor maar beter uit het gebouw kan verwijderen. Zoek iemand anders die de dagelijkse gang van zaken van je kan overnemen.

Als manager moet je je bezig houden met het grote plaatje en je focussen op de beslissingen die gemaakt moeten worden voor de toekomst van je bedrijf.

Weet waar je het voor doet

Zorg als medewerker ook dat je weet wat het grote plaatje is. Vraag erom als je het niet weet. Denk verder dan de deadline van het project waar je nu aan werkt. Als je weet waar het uiteindelijk allemaal om te doen is, hoe het samenvalt in de bedrijfsstrategie, dan kun je veel sneller besluiten nemen.

Reageer direct!

Welke time-savers ken jij nog meer? Hou ze niet langer voor je en deel ze met ons!

Hoe we aan deze info komen

De tips van Richard Branson hebben we vrij vertaald uit het artikel ‘Richard Branson on time management’. Daarnaast hebben we er wat C7 tips doorheen gegooid :)

2 Reacties

Stefan Wobben
Dinsdag 11 oktober 2011, 07:56u
Raymond Klompsma
Vrijdag 14 oktober 2011, 09:06u

Fantastisch artkel om te lezen boordevol met heel veel heel herkenbare tips. Die van de e-mail ga ik direct doorvoeren. Korte mailtjes zelf versturen met directe vragen en zelf maar een paar keer per dag checken zodat je focus kunt houden. Een mailbox kan voor veel stress zorgen zeker als er een hoop open eindjes in zitten.

Ik blijf het uitgangspunt dat iedereen die de moeite neemt om jou een email te sturen, het verdient om een email terug te krijgen (Gary Vaynerchuk). Dat probeer ik altijd in mijn achterhoofd te houden bij het doorlopen van je mail.

Jouw Reactie