Schuin
Sluit deze modal

Stuur deze pagina door naar een vriend(in)

Dank je wel! Je mail is succesvol verstuurd. Oopps, foutje. Mail ons even, duiken wij er gelijk in.

Ilja van Bemmel: “Toen dacht ik, ik ga een eigen school beginnen.”

Geschreven op 27 juni 2011 • 1 reactie

Ilja van Bemmel wilde paleontoloog in de gobi woestijn worden. Al rijdend in een grote woontruck zou hij dan op zoek gaan naar fossielen van dinosaurussen. Tenminste, dat is de eerste concrete toekomst voorstelling als kind die hij zich kan herinneren. Initiatiefnemer van een democratische school zat nog niet bij die voorstelling, maar past zeker wel in het plaatje. Raymond en Esther leerde Ilja kennen op de open dag van zijn school Terra Incognita.

Ilja van Bemmel werkt aan zijn school

Verantwoordelijk voor je eigen leren

Eigenlijk draait het allemaal om vrijheid. Vrijheid om jezelf te zijn en om dingen te doen waar je een passie voor hebt. De mogelijkheid om jezelf te ontplooien en om vrij te zijn van dwang. Ilja is daarnaast een man die blij wordt van rechtvaardigheid en in de natuur zijn. Deze uitgangspunten komen ook terug in de school, die staat voor vrijheid, gelijkwaardigheid en inspraak. Bij democratisch onderwijs zijn kinderen vrij zijn om te doen wat ze willen binnen de democratisch opgestelde regels van de school. Er zijn dus geen opgelegde klassen, leerplannen, overhoringen. De kinderen zijn verantwoordelijk voor hun eigen leren en de begeleiders helpen en ondersteunen ze in hun proces.

Zo gezegd zo gedaan

Ilja is al 7 jaar werkzaam in het democratisch onderwijs. Hij verhuisde met zijn gezin naar Cuijk en zijn vrouw vond daar haar draai. Zijn eigenzinnige en creatieve kinderen wilde hij graag naar een democratische school laten gaan, maar die was er niet. “Toen dacht ik, ik ga een eigen school beginnen”, vertelt Ilja dus. Zo gezegd zo gedaan. In mei 2010 maakte hij een website en een filmpje over zijn zoontje. Hij verzamelde mensen om zich heen die hem wilde helpen en ze gingen serieus van start. Ze besloten om op 1 april 2011 de deuren van de school te openen, maar hadden nog geen pand. “We hadden pas zo’n zes weken voor de opening contact met de eigenaar. Minder dan twee dagen voor de opening werd het definitieve huurcontract getekend. De sfeer van het pand is zo essentieel voor de school. Ik vind het een hele gave plek en ben er erg blij mee.”

Aan het werk

Geen onderscheid tussen mensen

Zijn wens is een maatschappij waarin geen onderscheid wordt gemaakt tussen mensen. “We hebben een soort ideaal beeld van iemand tussen de 20 en 50 jaar die succesvol is en het lijkt alsof de rest daarbuiten valt.” Ilja heeft bewondering voor de mensen die het door de eeuwen heen aangedurfd hebben om tegen de stroom in te roeien. “Niet tegen zijn om het tegen zijn, maar echt omdat je voelt dat dit is wat je moet doen”, voegt hij toe.

Een plek om te leren

Als kind had Ilja op school het idee dat er iets niet klopte. “Als je het oneens was met de docent kon je nergens heen, dat vond ik vreemd. Je had geen inspraak en werd onderworpen aan een grote mate van willekeur.” De afgelopen 15 jaar ontwikkelde hij zijn ideeën over het onderwijs steeds verder. Wat Ilja betreft is een school een plek die midden in de maatschappij staat. “Niet een plek waar kinderen van een bepaald niveau in een bepaalde klas zitten, omdat ze nou eenmaal dezelfde leeftijd hebben, maar een plek waar heen wilt om elkaar te ontmoeten en (van elkaar) te leren.”

Weerspiegeling van de maatschappij

Het is ‘m gewoon gelukt. De school staat en draait, op moment van schrijven met 9 leerlingen en 4 kijkleerlingen. Iedere week melden zich ouders met kinderen aan. “De school is door social media bij elkaar gekomen. Ik opende een jaar geleden twitter, Facebook en linked in accounts en ging hier actief mee aan de slag. Zo ontstond er een groep mensen die geïnteresseerd is in onderwijs en onderwijsvernieuwing. We zijn die mensen bij elkaar gaan brengen en dat gaf een hele leuke synergie; mannen en vrouwen met een wetenschappelijke achtergrond, onderwijsachtergrond tot aan mensen uit de hulpverlening. De school moest een verlengstuk van de maatschappij worden en dat is het.”

1 Reactie

Raymond Klompsma
Woensdag 13 juli 2011, 09:35u

In mei van dit jaar voor het eerst bij jullie geweest en in aanraking gekomen met een democratische school. Zeer enthousiast ben ik. Wat ligt dit dicht bij het DNA van C7 en hoe we ons bedrijf proberen in te richten. Echt te gek. Leuk om je daar ook te ontmoeten. Wordt vervolgd ;)

Jouw Reactie