Schuin
Sluit deze modal

Stuur deze pagina door naar een vriend(in)

Dank je wel! Je mail is succesvol verstuurd. Oopps, foutje. Mail ons even, duiken wij er gelijk in.

When small-business owners think big

Geschreven op 9 maart 2011 • 0 reacties

Hoe kan een klein bedrijf een fundering leggen voor een bedrijfscultuur zoals die van Virgin? Richard Branson himself geeft hierop antwoord  in het artikel ‘How can a small-business owner go about laying the foundation for a corporate culture like Virgin’s?’ Dit artikel is wat ons betreft drie dingen: inspiratie, inspiratie, inspiratie.

Richard Branson

De juiste mensen om je heen

Of je nou een nieuw bedrijf start of werkt aan je huidige onderneming, voor een sterke bedrijfscultuur is een solide fundering voor de toekomst een kritische factor. Mensen aannemen die passen bij je bedrijf en de juiste investeerders en leveranciers binnen halen. That’s what it’s all about. Het feit dat je als bedrijf al nadenkt over deze vraag geeft volgens mr. Branson al aan dat je gevoel hebt voor de juiste prioriteiten en bereid bent om er voor te gaan.

Geen masterplan

Goed om te horen dat Richard Branson geen masterplan had toen hij met vrienden 40 jaar geleden Virgin startte. Ze hadden nooit kunnen bedenken dat ze in 2011 wereldwijd meer dan 400 bedrijven zouden hebben met 50.000 medewerkers. “Had we tried to plan for such a future, we would certainly have messed it up”, aldus Richard.

Doen wat je leuk vindt

“Als er al een juiste manier is om je bedrijfscultuur te ontwikkelen, dan is onze ervaring dat het op een organische manier moet ontstaan.” Richard en zijn vrienden waren in 1970 enkel van plan om een leuke tijd te hebben en wat geld te verdienen met iets wat ze leuk vonden om te doen. Ze hadden geen marketingplan of budget. De huur moest simpelweg betaald worden en het zou mooi zijn als ze aan het eind van maand ook nog wat over hielden.

“Als er al een juiste manier is om je bedrijfscultuur te ontwikkelen, dan is onze ervaring dat het op een organische manier moet ontstaan.”

Delivering great customer service

Volgens Richard was de start van Virgin niet veel anders dan die van de meeste andere kleine bedrijven. Vaak ga je als ondernemer pas nadenken over je bedrijfscultuur op het moment dat er al een cultuur is.

“Wat we goed hebben gedaan is ervoor te zorgen dat we het leuk vonden om met elkaar te werken en dat iedereen met een goed idee werd betrokken bij de besluitvorming. Dit bleken de juiste ingrediënten te zijn voor een bedrijfscultuur die gewijd is aan ‘delivering great customer service’. Mensen die werken in een omgeving waar je fouten mag maken en die worden gestimuleerd om besluiten te maken over hoe ze hun job het beste kunnen doen, komen blijkbaar tot de beste oplossingen voor klanten.”

Luister naar je (staf)medewerkers

“De manier waarop je je klant behandelt vormt de basis van je bedrijfscultuur. Zet daarom je medewerkers op nummer 1, luister naar ze en doe wat met hun ideeën en suggesties.” Dit zijn immers de mensen die het beste inzicht hebben in wat de klant nodig heeft.

Omgaan met succes

Richard vertelt dat eigenaren van een klein bedrijf het vaak lastig vinden om met succes om te gaan. Als het goed gaat beginnen ze zich vaak te focussen op winstmaximalisatie en wordt vergeten wat het bedrijf in de basis nou eigenlijk zo speciaal maakte. De directeur verhuist naar een groter kantoor op afstand van de rest en weet niet meer wat er op de werkvloer speelt. Medewerkers die mede verantwoordelijk waren voor het eerdere succes van het bedrijf, komen nu al laatste te weten wat er gebeurt binnen het bedrijf en hun inzichten worden niet langer meer gewaardeerd.

Inzichten delen

Volgens Richard moet je ervoor zorgen dat je bedrijf op een comfortabel tempo groeit en overal waar mogelijk je collega’s betrekt bij de evolutie van je bedrijf. Als je twijfelt over uitbreiding, vertel al je medewerkers dan over je plan, van de vrachtwagenchauffeur tot aan het senioren team, en vraag om hun input. Werk de details van het uitbreidingsplan met z’n allen samen uit en houd rekening met de persoonlijke uitdagingen en wensen van de medewerkers. Op deze manier wordt de klant de uiteindelijke winnaar.

Richard Branson is de oprichter van Virgin Group. Zijn inzichten kun je lezen op zijn blog en je kunt hem volgen op twitter.

Bron: Business Day

0 Reacties

Jouw Reactie